mandag 2. april 2007

VELLYKKET UTSTILLINGSHELG ER FORBI!

Aros og Corvette slapper av i utstillingsburet!


Den nye lekemusen som matfar Halvard kjøpte var en innertier:)


Aros fremme til bedømming hos dommeren!


Svartfot i utstillingsburet for første gang i sitt liv!

Svartft fremme til bedømming hos dommeren, og han er helt avslappet og rolig:)

Svartfot og de andre huskattene til utvelgelse!

Her er jeg assistent. En morsom oppgave!


Lørdag 31.03.07 om morgen stod jeg opp kl.05.30, og kl.06.30 var pelsetrioen bestående av Svartfot, Aros og Corvette på plass i sine reisebur på tur til utstillingen. Ikke bare jeg var trøtt tror jeg, for det var lite pip og mjau fra burene. Innsjekkingen og veterinærkontrollen gikk kjempebra, og det var ikke så mye kø som forventet.

Jeg var jo meget spent på hvordan Svartfot ville takle det å sitte i bur en hel dag! Han har jo aldri vært på utstilling i sitt liv, men igjen overrasket huskatten vår!!!:) Han la seg ned, og slappet av i buret sitt, og så ut som han syntes det var helt i orden å få være med abyssinerduoen på utstilling. Svartfot lå med labbene krøllet inntil kroppen sin, og var så avslappet. Han stakk haken sin fram hvis noen ville klø ham. Svartfot gjorde ikke det minste tegn til å frese til huskatten i naboburet. De to bare så inn i buret til hverandre, og konstanterte at de var huskatter begge to:) Der fikk jeg den!!:) Aros og Corvette la seg også ned for å slappe av buret sitt. Aros var mye bedre enn på utstillingen på Dal!! Øvelse gjør mester! Corvett var den av de to som stakk seg fram, og ville ha kontakt med publikum. Jo mer oppmerksomhet, jo bedre:)Synes det er viktig at kattene får slappe av i utstillingsburet, for det er jo en påkjenning for dem å være i et bur en hel dag. Katter blir jo også slitne av dette her, for det skjer jo mye også for dem.

Jeg er kjempefornøyd når det gjaldt bedømmelsen av kattene. Corvette fikk høre at hun hadde litt lys pels ennå, men dette ville komme seg når hun blir eldre. Tickingen i pelsen er flott! Hun har fine øreplasseringer, slank og fin kropp, og nydelig abylook som det heter på fagspråket! Hun ble tildelt EX1. Bedømmelsen til Aros var også kjempebra!:) Dommeren sa at han hadde fin tettliggende pels, fin farge, fin ticking. Fikk høre at han var en stor og flott abyssinergutt! Aros kom til nominasjon til å komme til panel, men ble slått av en bengal. Så kom vi til vår kjære huspus Svartfot da....:) Siden jeg har svake håndledd fikk jeg ei som heter Silje til å bære ham fram til dommeren. Svartfot overrasket igjen!!! Han var helt rolig på bordet til dommeren, og lot ham få se på seg. Etter bedømmelsen ble han satt i buret bak dommeren, og der var han også helt rolig, selv med et par katter i burene ved siden av. Etter de andre kattene var ferdig med bedømmelsen var det tid for dommeren å velge ut beste huskatt. Publikum gispet da de så hannkattene i klassen til Svartfot. Hørte en kommentar: "Hjelpe meg! For noen beist!" Vedkommende lurte på om kattene var kastrert:) Under avgjørelsen var Svartfot helt trygg og rolig, og han gjord IKKE et tegn til å protestere over å bli holdt og presentert! Jeg stod der som lammet, og sjokkert! Dommeren hadde store problem med å velge ut en huskatt som han ville skulle gå videre, og han brukte lang tid for å velge ut den katten som gikk videre til panelet. Svartfot ble nr.4 av fem katter i huskattklassen!

Det var litt av et gjensyn fra mellom Svartfot, Aros, Corvette og Topsy da vi kom hjem. Selv var jeg i sjokktilstand over Svartfot!:) Også han av alle likte å være på utstilling!!!!:) Vet i hvert fall at Svartfot skal få bli med på flere utstillinger i Trøndelags distriktet! Det virket som om han hadde vært på utstillinger i hele sitt liv, og nå skulle han jammen vise meg at han også var med i utstillingsklanen her hjemme! Dette var altså så rørende at jeg ennå er i sjokktilstand!

Søndag 01.04.07 var det bar Aros og Corvette som deltok på utstillingen, og også i går var jeg kjempefornøyd med bedømmelsen jeg fikk av dem!:)Han som dømte Corvette sa ingenting om at pelsen var for lys, på bedømmelsesskjemaet står det at hun har fin tettliggende pels, fin farge , fin pelskvalitet, og fin ticking. Ellers står det på dommerskjemaet at hun har nydelig abylook og er ei elegant abyssinerjente!:) Corvette fikk tildelt EX1. Hun kom til nominasjon til å få komme til panel, men også i Corvette sin klasse var det en bengal som ble nominert til panelet!:)

Bedømmelsen til Aros var jeg også kjempefornøyd med! Dommeren skrev han var en stor og flott abyssinerhannkatt. Det står også at Aros har slikefin pelskvalitet, fin og varm ticking, og at han har fine øreplasseringer, og totalinntrykket er at han er en flott gutt! Aros fikk EX1!:) Jeg er kjempefornøyd med resultatet begge dagene på Svartfot, Aros og Corvette!:) Det at de får tildelt EX1 er bare kjempebra for meg!:) Da er de innenfor rasestandarden for sin rase, og det er jo det viktigste!

Aros var litt mer sliten i går enn på lørdag, og han må vi bare holde bestemt. Vi trener med å strekke ham i strak stilling, men det er ikke alltid han vil være like samarbeidsvillig. Det viktigste er at han ikke blir presset, men at han skal være trygg. Derfor er det bedre at han få være i armskroken vår. Det roer ham, og da begynner han å male og massere med forlabbene. Det blir jo sjelden mellom utstillingene siden vi ikke bor slik til at vi kan delta på de utstillingene vi vil. Dermed må vi regne med en innkjøringsdag på hver utstilling før Aros har det i blodet. Aros viste nå at han var mye tryggere å bli plassert på dommerbordet nå enn han var på utstillingen på Dal. Da ville han over hodet ikke stå på dommerbordet i det hele tatt. Da nektet han å la dommeren se på seg. På utstillingen i helgen var han mye bedre!!:) Han lot dommeren se på seg mens han stod rolig på bordet!

Aros og Corvette hadde i hvert fall mye innebygget enerig å ta ut i løpet av natten ja... Fant swifferkosten under toalettet i dag tidlig.... Skjønner ikke hvem som har flyttet den dit???

Nå er påmelding sendt til Katteklubben Midt-Norge sin utstilling i Dora hallen 23.06 og 24.06.07. Der blir Aros, Corvette og Svartfot med. Denne gang skal Svartfot få være med begge dagene siden han taklet utstilling så bra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar