fredag 3. juli 2015

DU LEVERER IKKE INN EN FRISK FEM ÅR GAMMEL KATT TIL AVLIVING!

I går var det flere av mine facebookvenner som delte denne inderlige fra Byåsen Dyrehospital i Trondheim:





Jeg blir dypt rystet at katteiere leverer inn en frisk katt til veterinæren, og ber om avliving! Vedkommende katteeier skulle aldri i livet fått lov til å ha dyr! Jeg får vondt langt inn i sjelen når jeg leser slike annonser! Det beviser hvor egoistiske noen katteeiere er! Jeg kjenner jeg blir kjempesint at jeg ser rødt på slike egoistiske katteiere! 

Dette var for 3 - 4 år siden jeg skulle vaksinere en av kattene mine. På veterinærkontoret sitter det en en far med sine to unger. Ungene var sønderknust av sorg, for de skulle tydeligvis avlive katten sin. Jeg spurte om katten var syk. Faren svarte meg: "Nei katten er ikke syk, men vi skal på ferie, og  vi har ikke noen til å passe den mens vi er borte". Katten deres var 2 år, og den var kjempenydelig <3 Jeg holdt på å hoppe ut av mitt gode skinn, og kjente jeg ble så sint på denne faren at de skulle avlive en frisk katt! Det gjør du bare ikke. Prøvde å si til faren at det fantes kattepensjonat å ha katten på, men denne faren sa at det ble for dyrt! Hva pokker? Kattepensjonat for dyrt?? Jeg hadde lyst å røske transportburet ut av hendene på denne faren, og ta med katten hjem. Hadde jeg hatt plass, skulle jeg gladelig ha gjort det, men den gangen hadde jeg 5 katter her så det var dessverre uaktuelt! Det verste av alt at ungene spurte om de kunne få en ny katt etter ferien, og gjett hva denne faren sa: "Jo da etter ferien skal dere få en ny katt!" Jeg var sjokkert og stum! 

Hvilke signaler gir det til unger når man skaffer seg en katt, for så å avlive katten når man skal på ferie? Jo det skal jeg fortelle. Ungene vil automatisk lære at katter er bruk og kast, et dyr man kvitter seg med når man skal på ferie! Fy flate! Snakk om uansvarlige katteeiere! 

Heldigvis hadde ikke veterinærkontoret hjerte til å avlive denne burumeserkatten som ble levert inn for avliving på dyrehospitalet i går. Burumeserkatten fikk ett nytt hjem, og får mange gode år fremover <3 :) 

Jeg mener at du skaffer deg ikke en katt, og leverer katten inn til avliving fordi du blir lei av katten eller skal på ferie! Det synes jeg er så egoistisk og korttenkt. Har du ikke råd til å ha katten på kattepensjonat skaffer du deg ikke et kjæledyr! 

Nå vet ikke jeg hva som var årsaken til at denne burumeserhannkatten ble levert inn til avliving. Dyrleger jeg har pratet med forteller at to av hovedårsakene til avliving av friske katter, er fordi katteeierne er lei av å ha katt, og fordi katteeierne ikke har råd til å ha katten på kattepensjonat.

Når man skaffer seg en katt, vet man at katten kan bli 16 - 17 år gamle, og det må man ta med i betraktningen. Du vet som katteeier at det kommer ferier hvor du kanskje reiser bort, og det tar man med i betraktningen. På mange kattepensjonat kan man få en avtale om fastpris for å ha katten der de dagene/ukene man skal bort. Der viser kattepensjonat velvilje.

Hvis man er lei av å ha katt, så er det mange muligheter. Man kan annonsere på finn.no om å få omplassert katten, og det finnes mange som kanskje ønsker seg en katt. Jeg vet at FOD har kjempestor pågang om sommeren, og de har dessverre ingen kapasitet å ta inn omplasseringskatter. Dessverre :( Det skyldes ene og alene uansvarlige og egoistiske katteeiere! 

En stor svensk abyssineroppdretter gikk bort på nyåret. Hun skal ha stor ære for innførsel av abyssiner som rase i Sverige. Mannen hennes orket ikke ha abyssinere siden han er godt opp i årene. I samarbeid med andre abyssineroppdrettere ble det delt på facebook at abyssinerne til denne svenske oppdretteren skulle omplasseres. Alle abyssinerne fikk nye, kjærlige og gode hjem, og de fikk leve videre <3 :) 

Jeg syns dyrehospitalet gjorde det rette i å ikke avlive denne friske og nydelige burumeserhannkatten, og all ære til dem som delte innlegget på facebook slik at katten fikk ett nytt hjem <3 :) 

Selv engasjerer jeg meg i at folk skal skjønne at kattens status må økes, og at katten som kjæledyr skal bli likestilt med det å ha en hund! Det er ett av målene til kattklubber i Norge. Slik det er i dag er kattens status langt under hunden dessverre :( 

Skjerp dere uansvarlige og egoistiske katteiere! Hvis du ikke har tid eller råd til å ha katt, så omplasserer du katten til en ny og kjærlig familie, og du leverer ikke inn en frisk katt til avliving. Det er dere uansvarlige og egoistiske katteiere som aldri i livet skulle hatt katt! Dere skulle blitt svartelistet i et register med forbud om å ha dyr for all framtid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar