torsdag 23. april 2015

HVEM ER DU SOM TROR DU HAR RETT TIL Å MISHANDLE EN FORSVARSLØS KATT SOM IKKE HAR GJORT DEG NOE?

Igjen er man vitne til en kanskje mulig kjempetragisk dyremishandling :(  http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article10012558.ece

I dagens Adressa står det det skrevet at det utloves dusør for den som kan komme med tips slik at saken blir oppklart:
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article10014315.ece

Det står også i Adressa at katten skal obduseres, og det er kjempebra slik at familien får et svar på hva som skjedde! 

Dette er uansett så kjempetragisk, grusomt, fælt og trist :( Jeg greide ikke holde tårene mine tilbake når jeg leste dette. Mine tanker går til katten sine eiere 

Hvis det viser seg at katten ble mishandlet spør jeg meg selv igjen: "Hvilke ondskapsfulle mennesker kan finne på en slik grotesk ugjerning på en forsvarsløs stakkars katt?" I følge Adressavisen var kattens poter skåret av! Har to ord som beskriver dette: "Grotesk" og "Kjempetrist"! Stakkars katten :( Politiet mente at skadene på katten var påført av mennesker!  '

Hvis dette er en uskyldig ulykke, er det kjempetrist :( Tilbake sitter en familie i sorg over å ha mistet et kjært familienmedlem som de elsket <3

Uansett hva som var årsaken i denne saken (ulykke eller mishandling), kan man ikke tie om at dyremishandling faktisk skjer! Det har vært alt for mange kjempetragiske dyremishandlingssaker å lese i aviser og på ulike katteforum som jeg er med i på facebook. Nesten hver kan jeg lese på en eller annen av kattefacebookgruppene jeg er med i en nyhetsartikkel fra en eller annen avis at en katt er blitt mishandlet! 

Som katteier og katteelsker selv er jeg engasjert i dyrenes vel og ve, og jeg reagerer med å blir forbannet, sint og med avsky hver gang jeg leser om et stakkars og forsvarsløs dyr som blir mishandlet på en bestialsk måte! 

Hvilke typer mennesker får seg til å gjøre en slik ugjerning mot en forsvarsløs stakkars katt? 

- Forsker Ragnhild Bjørnebekk hevder i flere mediaoppslag at det er en årsak-virkning sammenheng mellom mishandling av dyr i barndommen og senere i voksen alder mot mennesker.

 - Ragnhild Bjørnebekk hevder at de som utvikler voldskompetanse ved å mishandle dyr, bruker slik kompetanse senere mot mennesker. Hun refererer til tall fra FBI i USA som viser at fengselsdømte for ulike typer voldslovbrudd har forholdsvis mye høyere erfaring med dyremishandling enn andre.

 Kilde: http://www.jus.uio.no/ikrs/tjenester/kunnskap/kriminalpolitikk/meninger/2013/dyrevern.html


Mine tanker om hvem som mishandler dyr:  

 - Psykologer og andre fagpersoner har uttalt til ulike media at de som mishandler dyr, er folk som over hodet ikke eier empati og samvittighet, og det er også min aller første tanke når jeg leser grusomme og triste historier hvor et stakkars dyr brutalt er blitt mishandlet! Dyremishandlere må ha et hjerte av stein!

 - Jeg tror de som mishandler dyr kanskje har voldsomt innebygget hat og aggresjon i seg over mange år, ja kanskje fra barndommen, og dermed føler de kanskje trangen til å mishandle de som svakere enn seg selv f.eks. et dyr som en hevnaksjon for det de selv har opplevd!

- Dyremishandlere er kanskje folk som selv har blitt mishandlet i barndommen.

 - De som mishandler dyr er etter min mening folk som over hodet ikke eier respekt for andre levende individer, og heller ikke respekt for andres eiendom!

- Jeg mener at de som mishandler dyr er ondskapsfulle, for ingen oppegående og normale mennesker med samvittighet får seg til å mishandle et forsvarsløst dyr! 

- Sist men ikke minst er jeg nokså sikker på at dyremishandlere er folk med alvorlige psykiske og personlige problemer!

- Jeg velger å gå så langt å kalle dyremishandlere for ondskapsfulle folk! 

Det finnes over hodet ingen unnskyldning for dyremishandling, uansett bakenforliggende årsak hos den/de som mishandler dyr! De burde få straff som svir voldsomt, slik at de aldri glemmer den bestialske ugjerningen de har utsatt et forsvarsløs dyr for!

Ja det finnes folk som ikke liker katter, men ingen har noe rett til å mishandle en forsvarsløs katt som over hodet ikke har gjort noe galt!

Jeg har sagt det før, og sier det igjen at det er på høy tid med strenge straffer til de som blir tatt for dyremishandling! Nå må politikerne våkne opp, for det er på høy tid med et fungerende dyrepoliti her i Norge! Vi har en gjeldene dyrevernlov for våre kjæledyr her til lands, og da er det for ille at vi ikke har et dyrepoliti som kan gripe inn i saker hvor dyremishandling har foregått, eller hvor det foregår dyremishandling!

Så lenge politiet og rettssystemet ikke gjør en god nok jobb for dyrene, støtter jeg et offentlig register med fult navn og adresse over dyremishandlere! Det er til pass for dem som har mishandlet dyr at navnet deres og hvor de bor blir offentliggjort!

Vi som har dyr som vi elsker av hele vårt hjerte, og er kjempeglade i, er livredde for at de skal bli utsatt for mishandling fra ondskapsfulle dyremishandlere!

Hvis jeg som katteier ser eller hadde sett noen som mishandlet dyr, vet jeg ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort.

En ting er sikkert, og det er at hadde jeg sett noen som hadde mishandlet noen av kattene mine, ville den som hadde gjort noe slikt fått smake min vrede! Vedkommende skulle i hvert fall aldri glemme det han/hun hadde gjort!  Hvis det er en ting som gjør meg kjempesint, fly hakke f...., trist, og lei meg, er det å lese om stakkars forsvarsløse dyr som blir mishandlet av ondskapsfulle dyremishandlere <3 
                     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar